Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Onze unieke leermethodiek

Microtraining is een didactische methodiek gebaseerd op onderzoeksbevindingen van diverse wetenschappers (w.o. Nobel Laureate Eric Kandel) die hebben onderzocht dat men kennis het beste verwerft in kleine maar regelmatige stapjes. Het gaat uit van het principe dat de mens maar een beperkte hoeveelheid lesstof per keer kan begrijpen, verwerken en onthouden. Alvorens weer nieuwe lesstof aan te reiken wordt eerst getoetst en vastgesteld of eerder aangeboden informatie ook daadwerkelijk is opgenomen.

leertool appAlle IOM Microtrainingen zijn op dit principe gebaseerd en worden blended aangeboden: klassikaal én online. Een ander belangrijk kenmerk van de IOM Microtrainingen is dat er bij het ontwikkelen van de training 3 hoofddoelstellingen gedefinieerd worden m.b.t. hetgeen de cursist na de training moet weten en kunnen. Vervolgens worden er per hoofddoelstelling 10 leerstappen bepaalt. Alle kennis (theorie) die hoort bij deze leerstappen wordt vastgelegd in zgn. “leerkaarten” en daarna samengevat in een zgn. Micropaper dat online beschikbaar is via de Mobiele IOM-leer App®.

Het klassikale (onder-)deel is een “face to face”-training van 3,5 uur waarin de 3 leereenheden (de 3 hoofddoelstellingen en bijbehorende 30 leerstappen) worden behandeld aan de hand van een strak gedefinieerde format. Elke leeréénheid start met actieve kennisoverdracht, gevolgd door een onderbouwing en toepassing én wordt afgesloten met een richtlijn omtrent de verdere inhoudelijke ontwikkeling.

In het online (onder-)deel dat wordt aangeboden via de Mobiele IOM-leer App®, vindt de verankering oftewel borging plaats van de aangeboden kennis. Cursisten kunnen zich de lesinhoud (theorie) verder eigen maken via hun smartphone én verankeren/borgen door middel van het beantwoorden van vragen, aangeboden op basis van een algoritme. Hierdoor zijn de leerresultaten meetbaar en transparant. Tevens bestaat er de mogelijkheid elkaar uit te dagen tot een match of te chatten met mede cursisten of de trainer.

Compact, effectief en spaarzaam met jouw kostbare tijd

Het klassikale deel van de training duurt maar 3,5 duurt omdat er geen tijd besteed wordt aan overbodige en niet relevante informatie. Uit onderzoek is nl. gebleken dat een groot deel (> dan 50%) van de trainingstijd vaak besteed wordt aan informatie die niets met de feitelijke kennis die moet worden overgedragen van doen heeft (denk bijv. aan voorstelrondje wie is wie en wat alle deelnemers van de training verwachten, toelichtingen/achtergronden van theorieën die meer tijd kosten dan de inhoud van de theorie zelf [waar het dus feitelijk om gaat], verhalen en ervaringen van trainers als inleiding tot de theorie [vaak meer dienend ter meerdere eer en glorie van de trainer], etc. Allemaal leuk maar niet relevant.

Met ons klassikale deel van de training gaan wij dus effectief met jouw kostbare tijd om en bieden wij alleen maar relevante kennis op een compacte manier aan zonder overbodige opsmuk.
Het 3,5 uur durende klassikale deel wordt gecombineerd met de nieuwste mobiele leertechnologie wat jou in staat stelt de kennis (theorie) waar en wanneer jij wilt tot je te nemen. Dit kan al voor het klassikale deel zodat je hier optimaal voorbereid aan deel kan nemen.

Borging & toetsing in de praktijk

IOM werkinstructieNa het klassikale gedeelte van de IOM Microtraining kan de lesstof via de Mobiele IOM leer-app nogmaals bekeken worden in jouw eigen tijd, waar en wanneer jou dat past. De app stelt de trainer ook in staat constant nieuwe en relevante informatie ter beschikking te stellen. Dat kan zijn in de vorm van tekst, video, audio, animatie, beeld, etc.

Vervolgens kan de kennis “geborgd” worden m.b.v. de Mobiele IOM leer-app. D.m.v. intelligente vraagtechnieken wordt getoetst of u de stof ook daadwerkelijk begrijpt. Per leerkaart krijgt u vragen totdat u 3x op een rij de juiste antwoorden hebt gegeven. En de inhoud en volgorde van de vragen en antwoorden kan je niet “leren” omdat deze iedere keer anders zijn en je dus ieder keer gedwongen wordt de hele vraag en het hele antwoord te lezen. Hierdoor wordt er voor gezorgd dat u daadwerkelijk beschikt over de kennis en deze toe kunt passen. Een ander voordeel van deze methode is dat de trainer kan zien op welke onderdelen de cursist moeite heeft om zodoende direct hulp aan te bieden.

De Mobiele IOM leer-app biedt interactiviteit, stimuleert- maar rekent ook op jouw participatie. We kunnen leren namelijk wel makkelijker maken maar er wordt zeker inspanning van je verwacht. Verder is het mogelijk jouw kennis te ‘matchen’ in een game met collega cursisten.

Meer over de app... 

 

Wil je meer weten over wat Institute of Microtraining voor jouw organisatie kan betekenen?

      Neem gerust contact met ons op...      

Bekijk onze korte instructievideo.
video iom leertool